De werkwinkel werkt

Al bijna anderhalf jaar staat er een goedlopende kringloopwinkel in De Zilk: Werkwinkel De Tweede Kans. Hier worden gebruikte en overtollige spullen aangeleverd, schoongemaakt, eventueel gerepareerd en voor weinig geld weer te koop aangeboden.

Een droom in vervulling

Jan Brouwer vertelt hoe de werkwinkel tot stand kwam.

Een droom in vervulling
Werkwinkel De Tweede Kans
Werkwinkel De Tweede Kans succesvol

Er werken 25 mensen waarvan sommigen de weg naar het bedrijfsleven al hebben gevonden, dankzij de opgedane arbeidservaring. De werkwinkel, op het terrein van de voormalige zoutopslag naast de noodlokalen van de school De Egelantier, werd genomineerd voor de Duurzaamheidsprijs Bollenstreek 2013.

De werkwinkel kwam tot stand dankzij initiatief van Jan Brouwer, fractievoorzitter van GroenLinks. In eerste instantie kreeg een motie van GroenLinks in de Raad weinig bijval. Maar pers en bewoners reageerden enthousiast door het project te ondersteunen en diensten aan te bieden. Genoeg om het idee, dat Jan al jaren geleden in zijn arbeidszaam leven opdeed, verder uit te werken. Dankzij gemeente, Rivierduinen en recyclingsbedrijf Heemskerk Straatreiniging kreeg het project steeds meer invulling. Er werd een stichting opgericht en een bestuur. Nu, na bijna anderhalf jaar, staat er een krachtige werkwinkel in De Zilk.

Jan Brouwer: “Dit is een mooi voorbeeld hoe de lange adem van GroenLinks uiteindelijk succes oplevert, als je er maar in gelooft.”